Prima pagină > Părerea mea > Cazul Palanca, în atenţia administraţiei „Teleradio-Moldova”

Cazul Palanca, în atenţia administraţiei „Teleradio-Moldova”

Conducerea Companiei „Teleradio-Moldova” a difuzat recent un comunicat de presă (îl prezentăm cititorilor noştri alăturat) prin care a anunţat că este deschisă pentru dezbaterea echidistantă şi pertinentă la această instituţie a problemelor de interes public, inclusiv a Cazului Palanca.

Conducerea Companiei „Teleradio-Moldova” s-a pronunţat public pe această chestiune ca urmare a scrisorii deschise adresată ei de către Coaliţia Civică pentru o Guvernare Democratică şi Transparentă, care a organizat o serie de evenimente publice, în scopul sensibilizării factorilor de decizie şi a opiniei publice asupra problemelor legate de porţiunea de 7,7 kilometri a traseului internaţional Odesa-Reni, care traversează teritoriul nostru naţional în preajma satului Palanca, raionul Ştefan Vodă, şi pe care autorităţile Republicii Moldova intenţionează să o cedeze, contrar prevederilor legale şi constituţionale, sub jurisdicţia statului ucrainean vecin. În scrisoarea lor, reprezentanţii Coaliţiei Civice pentru o Guvernare Democratică şi Transparentă i-au solicitat conducerii „Teleradio-Moldova” să organizeze dezbateri în această problemă, dat fiind că manifestaţiile organizate de Coaliţie nu au fost reflectate deloc în programele de ştiri ale televiziunii şi radioului public.

„Sperăm că demersul nostru va fi luat în consideraţie şi că, în cel mai scurt timp, reprezentanţii Coaliţiei Civice pentru o Guvernare Democratică şi Transparentă vor fi invitaţi la dezbateri pe marginea acestui subiect. Sperăm la o deschidere cât mai largă a radio-difuzorilor naţionali pentru dezbaterea oricărei probleme de interes public, în care să fie invitaţi la dezbateri toţi actorii interesaţi şi avizaţi. Nu am vrea să credem că actuala conducere a companiei, care este finanţată din banii tuturor plătitorilor de impozite din Republica Moldova, îşi coordonează politica editorială cu guvernarea, oricare ar fi aceasta, evitând oferirea pentru public a informaţiilor de interes naţional care pot deranja unii înalţi factori guvernamentali”, se arăta în scrisoarea organizaţiilor neguvernamentale adresată conducerii „Teleradio-Moldova”.

Drept răspuns, prin comunicatul său de presă, conducerea Companiei „Teleradio-Moldova” anunţă că „radiodifuzorul public este solidar cu spiritul scrisorii deschise a Coaliţiei Civice pentru o Guvernare Democratică şi Transparentă, adresată administraţiei IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, prin care aceasta este invitată să organizeze dezbateri radiofonice şi televizate pe marginea acestui subiect de interes naţional”.

Promptitudinea şi receptivitatea cu care a reacţionat conducerea Companiei „Teleradio-Moldova” la un demers venit din partea societăţii civile într-o chestiune ce ţine de interesul naţional al Republicii Moldova sunt îmbucurătoare şi ne dau speranţa că, în sfârşit, difuzorul public de radio şi TV se va transforma într-o instituţie cu adevărat echidistantă şi independentă, care reflectă toate punctele de vedere din societate. Gestul conducerii Companiei „Teleradio-Moldova”, disponibilitatea ei de a construi cu societatea civilă o relaţie corectă, bazată pe principiile democratice ale pluralismului de opinie, ale dreptului la informare şi accesului la informaţie, constituie o premieră încurajatoare care trebuie să devină o normă în relaţiile dintre difuzorul public de radio şi televiziune şi organizaţiile neguvernamentale, dar şi în raport cu actorii politici şi cu întreaga societate.

Cu părere de rău, în comunicatul de presă al administraţiei „Teleradio-Moldova” s-a strecurat o inexactitate. Aceasta afirmă că „regretă tentativa Coaliţiei de a pune la îndoială buna ei credinţă în promovarea politicilor editoriale independente şi respinge supoziţiile nefondate, potrivit cărora actuala conducere a radiodifuzorului public ar fi coordonat politica editorială cu guvernarea şi ar evita „oferirea pentru public a informaţiilor de interes naţional care pot deranja unii înalţi factori guvernamentali”. Administraţia „Teleradio-Moldova” aminteşte că semnatarul scrisorii din partea Coaliţiei, Radu Buşilă, a avut mai multe apariţii în programele de ştiri ale Companiei. Nu contestăm acest lucru. Însă remarca pe care a făcut-o Coaliţia în scrisoarea sa deschisă nu era că Radu Buşilă a apărut de multe sau puţine ori în programele de ştiri ale Moldova 1 şi Radio Moldova. Regretul semnatarilor scrisorii deschise, printre care mă număr şi eu, consta în faptul că organizaţiile membre ale Coaliţiei au desfăşurat trei evenimente în problema Palanca, exprimând un alt punct de vedere decât cel al autorităţilor, care nu au fost reflectate, cel puţin, în principalele programe de ştiri ale Moldova 1 şi Radio Moldova, în timp ce în aceeaşi perioadă poziţia guvernanţilor în cazul Palanca a fost mediatizată pe larg. De aici şi temerea noastră firească, nu acuzaţia sau reproşul, că „Teleradio-Moldova” selectează evenimentele de presă pe care le reflectă în funcţie de interesele guvernării. Mai reproducem o dată acest fragment din scrisoarea deschisă: „Nu am vrea să credem că actuala conducere a companiei, care este finanţată din banii tuturor plătitorilor de impozite din Republica Moldova, îşi coordonează politica editorială cu guvernarea, oricare ar fi aceasta, evitând oferirea pentru public a informaţiilor de interes naţional care pot deranja unii înalţi factori guvernamentali”.

Şi nu contează faptul de câte ori au apărut sau nu au apărut în programele „Teleradio-Moldova” „tinerii reprezentanţi ai PPCD”. Faptul că Radu Buşilă este membru al unui partid politic şi reprezintă şi Coaliţia Civică pentru o Guvernare Democratică şi Transparentă nu presupune sub nici o formă că activităţile acesteia trebuie să fie trecute cu vederea de către difuzorul public al audiovizualului, mai ales că nu toţi membrii acestei structuri ai societăţii civile fac parte dintr-o formaţiune politică sau alta.

Acestea fiind spuse, rămânem în aşteptarea dezbaterilor promise de conducerea „Teleradio-Moldova” şi ne exprimăm speranţa că politica editorială a difuzorului public de radio şi TV va fi una independentă, echidistantă şi imparţială, ferită de ingerinţe din partea puterii politice.

Sergiu PRAPORŞCIC, reprezentant al Asociaţiei Naţionale a Jurnaliştilor, organizaţie neguvernamentală, membră a Coaliţiei Civice pentru o Guvernare Democraticăşi Transparentă

Anunțuri
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: