Săracii demnitari cu maşini de lux

Topul demnitarilor cu maşini de lux
Întâietatea în topul demnitarilor cu cele mai scumpe maşini din actuala guvernare, îi revine premierului Vlad Filat, care deţine un BMV 760 LI. Acest automobil costă în jur de 130 mii de euro, cam 2,2 milioane de lei moldoveneşti. Premierul mai deţine, potrivit declaraţiei sale pe venit din 2009, încă o Niva şi o Toyota RAV 4, anul de fabricaţie 2001. Ultimele două automobile nu sunt înregistrate pe numele premierului. Vlad Filat face parte şi din topul milionarilor în lei, declarând în ultimii ani venituri de peste 1-2 milioane lei.
Alta este situaţia în cazul unor foşti consilieri prezidenţiali, actualmente deputaţi, care, deşi în ultimii ani au avut salarii de funcţionari publici, şi-au permis să-şi procure ditamai automobile de lux de milioane. De exemplu, deputatul comunist Oleg Reidman, care îl succedă pe premierul Filat în topul demnitarilor cu cele mai scumpe maşini, deţine un automobil nou-nouţ – BMW X6 care costă între 75 şi 100 mii de euro (1,2 – 1,4 milioane de lei). Oleg Reidman a intrat în politică acum opt ani din lumea business-ului. În ultimii ani, timp în care Reidman a fost consilierul preşedintelui Voronin pe probleme de economie, familia sa a trăit mai mult din salariul său de funcţionar, care era cam modest, de 2-3 mii de lei pe lună. Cu toate acestea, demnitarul şi-a procurat în anul 2009, imediat după alegerile parlamentare, un superb automobil de lux. Reidman a declarat însă preţul la care a procurat automobilul diminuat – 991 mii de lei. Dar chiar şi această sumă nu-şi regăseşte loc în veniturile familiei Reidman. Potrivit declaraţiilor pe venituri, deputatul PCRM a avut în doi ani (2007-2008), împreună cu soţia, venituri de 223 mii de lei, iar în anul 2009 – 231 mii de lei. O sumă de 100 mii de lei a venit în bugetul familiei de la vânzarea unui automobil.
Pe aceeaşi treaptă în clasament, cu un BMW X6, potrivit declaraţiei de la CEC, se plasează şi deputatul PD, Anatolie Ghilaş. În declaraţia pe venit pentru 2009 deputatul menţionează că are un BMW X 5. Este greu de crezut de deputatul a preferat un BMW X5 unui BMW X6, mai ales că în ultima declaraţie pe venit nu sunt indicate venituri de la vânzarea vreunui automobil. Un BMW X 5 nu chiar nou costă între 25-30 mii de euro. În ultimul an, Anatolie Ghilaş a declarat venituri numai din salariu – de 685, 9 mii de lei. Veniturile familiei deputatului pentru anii 2007-2008 au fost de peste 1 milioane de lei.
Topul demnitarilor cu cele mai scumpe maşini îl continuă deputatul PLDM Călin Vieru, venit în Parlament din lumea businessului. El deţine un Lexus RX 300, anul de fabricaţie 2004, înregistrat pe numele său în anul 2006. Costul acestui automobil este între 53 şi 64 mii euro (900 000 şi 1 milion de lei). Valoarea automobilului declarată de Călin Vieru este diminuată la numai 200 mii de lei (11,6 mii de euro). Un alt deputat PLDM, venit în Parlament, la fel, din lumea afacerilor, şi care preferă automobilele de lux este Simion Furdui. Demnitarul a declarat că are o Toyota Land Cruiser, cumpărată în 2009, la preţul de 725 mii de lei, un Lexus ES 350 – 725 mii de lei, o Dacia (100 mii de lei) şi un autocamion Geana de 117 mii de lei. Preţurile declarate corespund celor de piaţă. Nu avem nimic cu cei veniţi din business. Aceştia, cel puţin, n-au făcut averi pe banii contribuabililor. Totuşi, în cazul lui Furdui nicidecum nu putem înţelege pe ce bani şi-a procurat automobilele, pentru că în declaraţia pe venit depusă la CEC demnitarul arată venituri de 84 mii lei pentru anii 2007-2008 şi de 67,6 mii de lei pentru anul 2009 (!).
Cu mandat şi cu Dodge Caliber
În primii 10 demnitari cu cele mai scumpe maşini intră şi Ludmila Belcencova, venită în Parlament pe listele PCRM din lumea jurnalisticii (TV NIT). Ea deţine, potrivit datelor Ministerului Tehnologiilor Informaţionale, un superb Dodge Caliber, procurat nou-nouţ în 2009, imediat după alegerile parlamentare. Acest automobil costă între 25 şi 40 mii de euro (400-600 mii de lei). Experţii auto spun că astfel de automobile sunt doar câteva în Moldova şi au fost aduse la comandă din SUA, singurul dealer fiind o companie apropiată Partidului Comuniştilor. În declaraţia de la CEC, depusă înaintea alegerilor, Belcencova arată că are un Mitsubishi Colt din 2006. Venitul său pentru anii 2007-2008 a constituit doar 16 mii de lei. Pentru anul 2009, deputata Belcencova nu a depus, conform legislaţiei, declaraţia pe venit.
Stepaniuc n-a mâncat 3 ani…
Deputatul Victor Stepaniuc, intrat în Parlament pe listele PCRM, continuă şirul demnitarilor cu maşini de lux. El are în proprietate un ditamai Mercedes E220 CDI, care costă cam 30 mii de euro (circa 500 mii de lei). În ultimii 12 ani, demnitarul a fost deputat pe listele PCRM. Dacă e să-i calculăm veniturile, apoi Victor Stepaniuc ar fi trebuit să nu mănânce timp de 3 ani nimic, să nu se îmbrace şi nici să facă alte cheltuieli, ca să-şi cumpere Mercedes-ul. Asta pentru că automobilul de lux face atâta cât a agonisit demnitarul împreună cu soţia timp de 3 ani. Venitul declarat al lui Victor Stepaniuc pentru anul 2009 este de 185 mii lei, iar pentru anii 2007 şi 2008 – 421 mii de lei. Potrivit datelor MTI, Victor Stepaniuc mai are o Honda Accord (a.p.1999), procurată în 2005. Nu putem să nu ne întrebăm din ce surse putea deputatul să-şi procure un astfel de automobil?
Mercedes-uri E220 preferă alţi doi demnitari – ministrul de Externe, Iurie Leancă, revenit în politică din sfera businessului, şi deputatul liberal-democrat Alexandru Cimbriciuc. Ultimul mai are un Hummer (între 20 şi 40 mii de euro), un Renault şi un Moskvici din 1994.
Şi „eminenţa cenuşie” a PCRM, deputatul Mark Tkaciuk, intră în topul demnitarilor cu maşini de lux, numai că e ceva mai modest decât colegii de partid. El ş-a procurat, imediat după alegerile parlamentare din 2009, un automobil nou de toată frumuseţea – Mitsubishi L200. Vehiculul costă 26 500 USD (în lei – circa 290 mii). Valoarea automobilului, pe care deputatul o include în declaraţia sa pe venit pentru anul 2009, este de 120 mii lei – cam 10 000 de dolari, de 2 ori mai puţin decât preţul de piaţă al automobilului. Mark Tkaciuk, ca şi colegul său de partid, Oleg Reidman, în ultimii opt ani, a fost consilierul preşedintelui Republicii Moldova. Prin urmare, a avut un salariu de funcţionar, care, oricât ai strânge cureaua, nu-ţi permite să procuri un automobil de lux. În 2008, demnitarul nu avea automobil. În anul 2009, venitul deputatului împreună cu soţia a fost de 91 380,92 de lei. Oricât am încerca să înţelegem din ce surse şi-a procurat demnitarul automobilul, nu ne reuşeşte?
Deputatul PLDM Valeriu Streleţ a declarat că are un Mitsubishi Outlander din 2008 (341 600 de lei), o Toyota Avensis (248 mii de lei) şi o Dacia Logan (41 700 de lei). Ministrul Sănătăţii, Vladimir Hotineanu, chirurg de profesie, care a lucrat numai în instituţii medicale de stat, are tot un automobil de toată frumuseţea – un Mitsubishi Outland procurat în 2008 şi care costă cam 25 de mii de euro, respectiv 425 mii de lei. Un automobil similar – Mitsubishi Outland – are, potrivit datelor MTI, şi vicepreşedintele Parlamentului, Alexandru Stoianoglo, deputat pe listele PDM, fost procuror şi, ulterior, avocat.
Şi fostul ministru al Economiei, Igor Dodon, care în ultimii ani a deţinut funcţii publice, are o Mazda 6, procurată în 2004, un Nissan Micra, procurat în 2006, şi o Toyota Land Cruiser, automobil care apare pentru prima dată în declaraţia sa pentru 2009. Preţul declarat al Toyota este de 87,7 mii de lei. În realitate un astfel de automobil costă în jur de 20 mii euro (320 mii de lei). Bugetul familiei Dodon din ultimii ani, împreună cu indemnizaţia pentru creşterea copilului pe care demnitarul o include la venituri, nu acoperă costul automobilelor pe care le are.
Violeta Ivanov are o… Java
În topul demnitarilor cu maşini scumpe mai intră deputaţii Veaceslav Untilă – cu un BMW 528, Vadim Mişin – cu un BMW 525, procurat în 2005, şi un Nissan X Trail, deputaţii Vasile Balan, Ana Guţu şi Anghel Agachi – cu BMW-uri 520. Ultimul mai are şi o Dacia Logan din 2008. Deputatul PD Marcel Răducan are un BMW 735, procurat în 2007, care costă în jur de 10 mii de euro şi un Mercedes 320, Valeriu Guma a achiziţionat în 2009 un Lexus LX 470 nu chiar nou şi mai are un VAZ 21099. Deputatul Iurie Colesnic, intrat în Parlament pe listele AMN, are, potrivit datelor MTI, tocmai 5 automobile: Mercedes 300, Chevrolet Trancer, Fiat Regata, un Suzuki din 1990 şi o Dacia Logan din 2007. În declaraţia pe venit din 2009 deputatul a menţionat doar ultimele două automobile, pe când în registrul MTI figurează cu 4 automobile. Fostul ministru al Mediului, deputata PCRM Violeta Ivanov are înregistrate pe numele ei la MTI … o motocicletă Java 350, procurată în 2002, şi un BMW 728. Astfel de automobilul costă cam 10 mii de euro (peste 150 mii de lei). Din biografia sa, făcută publică la momentul investirii în funcţia de ministru, aflăm că deputata a lucrat tot timpul în instituţii de stat şi, respectiv, a avut un salariu de funcţionar. Deputatul Vladimir Ţurcan are un Lexus AX 350, iar Iurie Muntean are două Mercedes-uri. Vadim Cojocaru, intrat în Parlament pe listele PL, este fan al Volkswagen-ului. El are în proprietate tocmai 4 astfel de automobile, ultimul fiind un Pasat B5, procurat în 2009.
Comuniştii, mai bogaţi după alegerile parlamentare
Cel puţin şapte deputaţi care au muncit din greu la campania electorală a Partidului Comuniştilor, adunând surse financiare pentru partid, la scurt timp după scrutinul parlamentar şi-au procurat şi maşinuţe de lux. Din informaţia de la MTI aflăm că Oxana Domenti şi-a cumpărat în luna mai o Skoda Superb, care costă în jur de 10 mii de euro (peste 150 mii de lei), Oleg Reidman – BMW-ul – în iunie, Ludmila Belcencova – Dodje Caliber – în iulie. În luna august, Victor Stepaniuc şi-a procurat Mercedes-ul, iar în septembrie, deputatul Petru Porcescu a achiziţionat o Toyota Avensis, care costă peste 10 mii de euro. Tot în septembrie, şi deputatul comunist Mark Tkaciuk şi-a luat un Mitsubishi de ultimul model, nou-nouţ. Şi fostul ministru al Econimiei, Igor Dodon, s-a făcut anul trecut cu o Toyota Land Cruise care costă în jur de 25 mii euro (peste 400 mii de lei).
Aleşii poporului, niţel cam „uituci”
Mai noul deputat comunist Eduard Muşuc a uitat să declare tocmai 4 automobile: RAF 2203 din 1994, două automobile Opel Vectra, procurate în 2005 şi 2008, şi un Peugeot. Ultimul automobil apare în declaraţia de la CEC, dar nu se mai regăseşte în cea din 2009. Şi Svetlana Popa, intrată în Parlament pe listele PCRM, are în proprietate, conform datelor MTI, un Nissan Maxima, cumpărat în 2003. În declaraţia pentru anul 2009, Popa spune că nu are automobil. Minte şi Anatol Popuşoi, fost director la „Moldsilva”. El deţine un Audi A 6 procurat în anul 2008. Automobilul respectiv nu se găseşte însă în niciuna din declaraţiile pe avere făcute în ultimii ani de către deputatul comunist. La fel, vicepreşedintele Parlamentului, Alexandru Stoianoglo, nu declară Mitsubishi-ul, procurat în 2007. Şi Igor Dodon a uitat să declare Mazda 6, care, la MTI este înregistrată pe numele său, dar şi un Nissan Micra, care figurează în declaraţia pe venit de la CEC. Fostul ministrul al Mediului, Violeta Ivanov, a scăpat din vedere motocicleta şi automobilul pe care le are, iar Dumitru Todoroglo – un automobil de fabricaţie individuală, înregistrat pe numele său la MTI în 1996 şi un Volkswagen Bora, cumpărat în 2000. Ghenadie Morcov – Volkswagen Pasat, procurat în 2008, Ion Lupu – un autocamion ZIL 131 şi un ALCA H13X121 (nu am reuşit să dăm de capăt ce fel de vehicul e acesta), Iurie Stoicov – un UAZ 452 D.
Ministrul Transporturilor, Anatol Şalaru, a „uitat” să includă în declaraţia pe venit un Mercedes 320 G, procurat în 2003, deputatul liberal-democrat Mihail Şleahtiţchi – un automobil Opel Vectra, din 2001, iar colegul său de partid Alexandru Cimbriciuc – un Hummer (între 20 şi 40 mii de euro), care apare în declaraţia de la CEC, un Mercedes E220 din 2005 şi un Moskvici din 1994, care sunt înregistrate la MTI.
Demnitarii intraţi în Parlament pe listele PD: Igor Corman a „uitat” să-şi treacă în declaraţia pe venit un BMW 324, procurat în 2002, Aurel Băieşu – un BMW 318, procurat în 1997 şi o Mazda 626, înregistrată în 2000. Ambele automobile nu se regăsesc în declaraţiile pe venit din ultimii doi ani, dar sunt în registrul MTI.
Deputatul liberal Vadim Vacarciuc a „uitat”, se pare, că are în proprietate un autocamion MAN 19463, care la MTI este înregistrat pe numele său, iar Iurie Colesnic, fost deputat AMN, a trecut cu vederea tocmai 3 automobile. Şi ministrul de Externe, Iurie Leancă, se pare că a „scăpat din vedere” un automobil atunci când a completat ultima declaraţie pe venit. De exemplu, în ultimele sale declaraţii pe venit figurează două automobile: un VAZ 2106 şi un AUDI 6. În registrul MTI pe numele demnitarului mai apare un superb Mercedes E 220 CDI, înregistrat la 11.02.2009. Şi primarul municipiului Chişinău Dorin Chirtoacă, se pare, a „uitat” de un automobil Nissan Serena, înregistrat la MTI în 2003, care nu se regăseşte în declaraţiile sale pe venit.
Demnitarii preferă numerele nominale
După cum arată datele Ministerului Tehnologiilor Informaţionale, demnitarii noştri preferă numere nominale la automobilele pe care le conduc. De regulă, numerele maşinilor includ iniţialele numelor demnitarilor. Automobile cu numere nominale au premierul Vlad Filat – C VF 450, Serafim Urechean – C SU 001, Victor Stepaniuc – K SW 008, Ion Balan – CT BI 888, Vladimir Hotineanu – C VH 555, Vadim Mişin – C MV 020, Svetlana Popa – C SP 440, Valeriu Ghileţchi – C VG 012, Oleg Reidman – C RO 552, Valeriu Guma – K VG 070 şi C VG 999, Oxana Domenti – C OD 311, Eduard Muşuc – C ME975 OPEL Vectra.
Topul demnitarilor cu cele mai ieftine automobile
La celălalt capăt al topului cu cele mai ieftine maşini, potrivit datelor MTI, se plasează deputatul Vitalie Nagacevschi, cu un Opel Record procurat în 1996. Vladimir Eremciuc are un Audi 80 din 1993 şi un VAY 21063 din 1983, Maria Postoico – un VAY 21061, anul de producţie 1988. Mihail Şleahtişchi are un Opel Vectra, din anul 1992, iar ministrul Economiei Valeriu Lazăr merge cu Renault Laguna ceva mai nou, procurat în 2002. Asta însă nu înseamnă că unii dintre aceşti demnitari nu se plimbă în maşini de lux.
Când am încheiat acest material, ne-am dat seama că încă foarte mulţi demnitari, despre care sigur ştim că nu călătoresc cu troleibuzul, nu figurează în niciuna din listele noastre ca deţinând vreun automobil. Cine sunt ei şi, mai ales, din ce motive nu apar aici vom încerca să aflăm şi vom reveni cu altă investigaţie. Totodată, îndemnăm cititorii să ne ajute să identificăm demnitarii care au maşini de lux, dar nu le declară.
Cornelia Cozonac,
Centrul de Investigaţii Jurnalistice
Investigaţia a fost realizată în cadrul Campaniei „Jurnaliştii împotriva corupţiei”
P.S. Pe site-ul Centrului de Investigaţii Jurnalistice găsiţi informaţia oferită de Ministerul Tehnologiilor Informaţionale cu privire la unităţile de transport pe care le deţin demnitarii din actuala guvernare.
Comentarii recente