Prima pagină > Uncategorized > Pentru o pipiţo-ziaristă care înjură şi scuipă o gumă, Jurnal TV l-a cenzurat pe unul dintre cei mai populari bloggeri TV din Europa şi i-a blocat contul de Youtube

Pentru o pipiţo-ziaristă care înjură şi scuipă o gumă, Jurnal TV l-a cenzurat pe unul dintre cei mai populari bloggeri TV din Europa şi i-a blocat contul de Youtube

Andrea Atzori, telejurnalist din oraşul italian Oristano, unul dintre cei mai populari bloggeri TV din Europa, specializat în producerea de videoclipuri despre jurnaliştii de televiziune, a primit o lovitură sub centură, fiind cenzurat de o televiziune din Republica Moldova. Publicaţia italiană „La Nuova Sardegna” inserează în numărul său din 14 august un material cu privire la acest subiect, titrând: „Youtube, o televiziune din Moldova i-a pus căluşul unui reporter din Oristano” (Youtube, tv moldava mette il bavaglio a reporter oristanese).

Postul moldovean de televiziune este Jurnal TV. Directorul postului, Val Butnaru, l-a reclamat la compania Youtube pe jurnalistul italian Andrea Atzori, cerând suprimarea contului acestuia, invocând o pretinsă încălcare de către jurnalistul italian a drepturilor de autor ale postului Jurnal TV. Youtube a luat de bună plângerea lui Val Butnaru şi a închis contul jurnalistului Atzori.

Ce a generat această reclamaţie depusă contra italianului de către Val Butnaru? Un videoclip în care apare o pipiţo-jurnalistă de la Jurnal TV, filmată de Andrea Atzori înainte de intrarea în emisie. Numele „jurnalistei” este Cristina Ungureanu. Aceasta înjură ruseşte, cu un delicat „Paşol nafig!” adresat unui ţânţar şi-i trage un scuipat zdravăn cu gumă de mestecat. În plus, pipiţa de la Jurnal TV ne mai delectează cu un rafinat „Blea, da am mai strigat aişea în microfon!” Atât.

Jurnalistul italian a postat sâmbătă, 15 august, pe blogul său, intitulat FUORIONDA (din afara emisiei – nota noastră), următoarea ştire: „În urma plângerii unei televiziuni din Moldova, YOU TUBE ÎNCHIDE CONTUL FUORIONDA NEWS

Din cauza unei scuipături a unei domnişoare Youtube mi-a închis contul. Acceptând cererea postului Jurnal Tv din Moldova în care acesta invocă o presupusă încălcare a drepturilor sale de autor (absolut inexistente în imaginile din afara emisiei), alte peste 500 de videoclipuri ale mele au fost şterse.

În videoclipul cu pricina apărea o foarte delicată domnişoară prezentatoare meteo, îmbrăcată ca o amfitrioană, care înaintea transmisiunii în direct i-a tras o mamă de scuipătură. Informată despre publicarea videoclipului de către noi, televiziunea din Moldova, în loc să ceară eliminarea singurului videoclip care i-a fost dedicat, cerere care, desigur, ar fi fost acceptată automat de către FUORIONDA NEWS (dedicat clipurilor de limbă română), a ales să-şi exprime protestul pe Youtube. O acţiune complet deplasată şi disproporţionată ce a determinat eliminarea întregului cont care conţinea peste 500 de videoclipuri.

De remarcat faptul că de-a lungul anilor nu a existat nici o plângere din Italia în legătură cu videoclipurile mele, dar iată că a fost de ajuns capriciul unei televiziuni din Moldova ca întregul meu cont pe Youtube să fie închis. Am găzduit imagini de după cadru din întreaga lume. De la canalele de televiziune americane CNN şi NBC la cele ruseşti, spaniole, franceze, belgiene şi româneşti. Şi, în mod evident, imagini de după cadru din Italia. Ei bine, nimeni nu a mai reuşit să-mi omoare „întreprinderea”. A fost de ajuns ca o televiziune care s-a autoproclamat prima televiziune de ştiri din Moldova să-mi dea pe gârlă 552 de videoclipuri publicate de-a lungul anilor de cercetare şi chiar filmele de familie postate pe contul meu de Youtube. Mi-au fost masacrare videoclipurile cu imagini despre lucrurile anormale din afara emisiei de pe banda Ştirilor de la Canale 5, a emisiunii „Blog” de la Rai 3, tot ceea ce publicasem este acum pierdut. Printre aceste cadre din afara emisiei unele aveau vizionări şi accesări record. Printre ele erau şi cel de la alegerile europene din 2009, de la canalul Tg5, despre care a scris până şi cotidianul Repubblica, sau cel cu femeia care a refuzat întrevederea cu directorul Tg4, Emilio Fede. Încet-încet voi încerca să-mi restabilesc toate videoclipurile pe blog. Serviciul şi angajamentul meu rămân nestrămutate. Este evident că dacă nu reuşiţi să descărcaţi majoritatea videoclipurilor mele (cele care au fost eliminate pe canalul Youtube), este din cauza faptului că acestea se aflau în contul Youtube care acum nu mai există.

Pe de altă parte, a rămas valabilă programarea FUORIONDA TV pe adresa http://www.livestream.com/fuoriondatv, televiziunea de pe acest blog, care transmite 24 de ore din 24 toate videoclipurile, inclusiv cele şterse de pe Youtube.

Le prezentăm scuze cititorilor noştri pentru inconvenienţele produse independent de voinţa noastră.”

La rândul său, jurnalistul Victor Roncea din Bucureşti, comentează scandalul internaţional care are în epicentru postul chişinăuian de televiziune astfel: „Jurnal Tv.md nu este Racket Tv. Val Butnaru trebuie să retragă cererea care a blocat contul unui faimos blogger italian pentru o ziaristă de pe centura presei de la Chişinău.” Victor Roncea scrie luni, 16 august, pe blogul său: „L-am întrebat pe Andrea Atzori pentru Roncea.ro cum comentează faptul că o presă iesită de sub comunism recurge la cenzura? Producătorul tv consideră că e un semn rău care poate defini o stare de fapt viitoare: “E preocupant, îngrijorător. Se pare că regimurile libere încet, încet, mor, în toată lumea, şi tind să blocheze sau să tragă după ele, acolo unde se duc, toţi ziariştii liberi care au mai rămas.”

La întrebarea următoare, Atzori face o comparaţie care nu-i va face deloc plăcere directorului Trustului, Val Butnaru: Te aşteptai la aşa ceva din partea unei televiziunii din est, scăpata de sub comunism, când nimeni din vest nu te-a reclamat vreodată? Andrea Azori răspunde: “Am publicat off-air de la toate televiziunile importante din lume: de la CNN, la Press Tv, care e din Iran. Dar nimeni, niciodată, nu a făcut ceea ce a întreprins Jurnaltv.md. Pur si simplu nu-i înţeleg. Când unui om, sau, şi mai rău, unei instituţii de presă care se consideră liberă, îi lipseşte umorul, se îndreaptă sigur spre un zid de la capătul unui drum închis” (in engleza: dead end).

L-am mai iscodit pe jurnalistul italian asupra imaginii românilor şi “moldovenilor” în Italia şi cum au recepţionat colegii săi la măsura prostească a celor de la Jurnaltv.md. Azori afirmă tranşant: “Desigur că pentru o ţară care doreşte să intre în Uniunea Europeană acţiunea represivă a Jurnaltv.md nu are cum să ofere o bună prezentare. E o carte de vizită deja roasă de cenzură. Mai grav este că această imagine se răsfrânge asupra tuturor românilor, din Republica Moldova dar şi din România”. Parcă nu ne era de ajuns faima de rakeţi, curve şi coloraţi pe care ne-a făcut-o şi o face – şi ca urmare a neputinţei noastre -, presa din Italia, Franţa sau de aiurea …”

Jurnalistul din Bucureşti a mai opinat: „Recomandarea mea pentru jurnalistul profesionist care ştiu că este Val Butnaru, fondatorul Jurnalului de Chişinău şi directorul Jurnal Trust Media, este să repare de urgenţă această tâmpenie printr-o nouă solicitare către Youtube la care să adauge şi scuzele publice de rigoare pentru cenzurarea lui Andrea Atzori şi potenţiala distrugere a muncii sale ultrasimpatice de ani de zile. În caz contrar, imaginea surprinsă cu pipiţa tv a Jurnal.md, va reflecta, din păcate, o nouă mentalitate a patronilor de media de la Chişinău: un scuipat la adresa libertăţii reale a presei. Pentru că nu era de ajuns imaginea pe care o răspândeşte presa occidentală despre români şi românii basarabeni, acum se va mai vorbi şi despre cenzura de la Chişinău!”

Ce constatăm acum? O tăcere grea s-a aşternut la Chişinău peste acest scandal internaţional. Jurnaltv.md şi directorul acestuia, Val Butnaru, nu au catadixit să-i prezinte scuze public jurnalistului italian Andrea Atzori şi nici nu le-a adresat celor de la Youtube o cerere suplimentară în vederea reparării situaţiei. Patronii Jurnal Trust Media tac şi ei. De asemenea, Uniunea Jurnaliştilor din Moldova şi celelalte organizaţii media de la Chişinău nu s-au sesizat asupra acestui caz scandalos, care umbreşte imaginea presei de limbă română de la noi, dar şi pe cea a Republicii Moldova în ansamblu.

Vlad CUBREACOV, FLUX

Anunțuri
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: