Prima pagină > Părerea mea > Un sondaj contrafăcut ca anestezie pentru partidul lui Lupu

Un sondaj contrafăcut ca anestezie pentru partidul lui Lupu

Tot mai mulţi îmi spun că de mult timp nu li s-a întâmplat să urmărească o campanie electorală atât de amorfă şi de plictisitoare ca cea care de desfăşoară acum în Republica Moldova. Şi trebuie să le dau dreptate. Avem o campanie electorală în care, practic, nimic nu se întâmplă, în care elementul de noutate lipseşte cu desăvârşire. În loc să avem parte de un spectacol electoral fulminant, în care confruntarea de idei dintre concurenţii electorali să ne facă să lăsăm totul la o parte, pierzându-ne timpul în faţa televizoarelor, noi suntem obligaţi să ascultăm monologurile răsuflate, plictisitoare şi obtuze ale politicienilor noştri, care, de fapt, nu spun nimic nou, dar repetă poezia electorală pe care ne-au mai spus-o de două ori anul trecut, la alegerile din 5 aprilie şi 29 iulie, şi pe care au reuşit să o mai repete şi anul acesta în campanie pentru referendumul eşuat din 5 septembrie.

Există o explicaţie obiectivă pentru această situaţie: avem prea multe alegeri şi politicienii noştri, unii şi aşa cam încuiaţi la minte, nu reuşesc să genereze idei noi şi originale pentru consumatorul de informaţie politică. Şi cum ar putea sărmanul politician să genereze idei noi şi originale dacă de un an şi jumătate se menţine aceeaşi situaţie politică: comuniştii, pe de o parte, şi liberalii pe de altă? Şi comuniştii, şi liberalii, au spus totul ce aveau de spus unii despre alţii. Acum ce să mai inventeze?

Unde-s dezbaterile electorale televizate dintre putere şi opoziţie?

Plus la aceasta, campania pentru alegerile din 28 noiembrie nu conţine elementul cel mai spectaculos pentru astfel de cazuri: dezbaterile televizate dintre putere şi opoziţie. Comuniştii evită să participe la dezbateri alături de guvernanţii liberali şi democraţi, iar aceştia, cu mici excepţii, polemizează „constructiv şi colegial” între ei, deoarece autorităţile, inclusiv cele electorale, au avut grijă să modifice regulile de joc astfel ca nu cumva cei de la putere să fie nevoit să se confrunte cu cineva din opoziţia extraparlamentară în faţa camerelor de luat vederi.

Sondajul „SBC-AXA”, o plastografie sociologică

Putem spune cu certitudine că această campanie electorală nu se bazează pe o confruntare corectă, directă şi onestă de idei între concurenţii electorali, ci pe tot felul de manipulări, diversiuni, intoxicări electorale, puse la cale şi realizate de experţi în PR negru autohtoni sau importaţi de peste hotare. Din şirul acestora face parte povestea lansată de comunişti privind „salvarea Galaţiului de la înec”, dar şi „scrisoarea” trimisă lui Voronin de unul dintre consilierii săi de taină, lansată de tabăra democrat-liberalilor. Tot în acest şir trebuie să plasăm, dacă nu chiar în primul rând, şi sondajul lansat recent de Centrul de Investigaţii Sociologice şi Marketing „CBS-AXA”.

Este aproape inutil să mai venim şi noi cu probe pentru a demonstra că acest studiu este o plastografie sociologică. Este evident că sondajul este un fals lansat în disperare pe piaţa informaţională pentru a lăsa impresia că partidul lui Marian Lupu îşi menţine electoratul, că alegătorii Partidului Democrat ar intenţiona să mai voteze încă odată pentru cel care a promis să oprească războiul politic, dar, de fapt, l-a amplificat şi mai mult. Simplu fapt că directorul Centrului de Investigaţii Sociologice şi Marketing „CBS-AXA”, Ion Jigău, este şi membru al Biroului Executiv Politic al Partidului Democrat, fiind unul dintre primele 25 de persoane din ierarhia partidului, spune mult.

Potrivit acestui sondaj, PD ar avea 19 procente din sufragii, deşi, după toate probabilităţile, partidul lui Lupu şi Diacov nu va acumula la alegerile din 28 noiembrie nici măcar jumătate din cât a anunţat prăvălia sociologică a lui Jigău.

Timp de un an, Lupu a irosit aproape jumătate din capitalul său politic

Să facem un calcul elementar. Deci, potrivit sondajului lui Jigău, pentru PD ar vota 19 la sută din electorat, în timp ce liderul acestui partid, Marian Lupu, se bucură de încrederea doar a 10 la sută din alegători. Dar aşa ceva nu poate să existe pentru că Lupu este locomotiva electorală a partidului, el i-a adus pe democraţi la alegerile din 29 iulie 2009 în Parlament. Câteva luni înainte, la alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009, PD, fără Marian Lupu, care încă era la comunişti, nu acumulase decât vreo două procente.

Respectiv acum, PD nu poate să acumuleze mai multe voturi decât numărul persoanelor care au încredere în Marian Lupu. Deci, dacă nivelul încrederii electoratului faţă de Lupu este de doar 10 la sută, procentul pe care îl vor acumula democraţii la următoarele alegeri nu poate fi nici el mai mare de 10 la sută. Ba s-ar putea chiar să fie mult mai mic. Să nu uităm că acum un an, în luna noiembrie 2009, potrivit IMAS, Marian Lupu era plasat în topul încrederii populaţiei cu un scor de 47%, fiind urmat de fostul preşedinte Vladimir Voronin (40%) şi premierul Vladimir Filat (35%). Or, la alegerile din 29 iulie 2009, PDM, condus de Marian Lupu a acumulat 12,5 la sută din sufragii. Deci, atunci când Marian Lupu era în topul încrederii cetăţenilor moldoveni şi se bucura de sprijinul a aproape jumătate dintre moldoveni, partidul său a acumulat un scor de doar 12 la sută. Jigău vrea însă să credem că, la alegerile din 28 noiembrie, PD va acumula 19 la sută din sufragii, deşi ratingul lui Lupu este de doar 10 la sută, adică de aproape cinci ori mai mic decât era acum un an.

Să ne aducem aminte şi de „războiul împotriva mafiei”, orchestrat de Filat împotriva aliatului său de guvernământ, ţinut la braţ de miliardarul Vladimir Plahotniuc, care a afectat grav imaginea lui Lupu. Să mai observăm şi dispariţia de pe lista electorală a PD a unor personalităţi binecunoscute în Republica Moldova, ca Oazu Nantoi, Oleg Serebrian, Andrei Popov, şi abia după aceea să încercăm să facem o estimare a şanselor electorale ale PD. Or, situaţia nu pare defel roză pentru Lupu şi Diacov.

Marian Lupu, „colosul” politic cu picioare de lut

Este mai mult decât evident că încrederea populaţiei faţă de Marian Lupu se află într-o cădere dramatică, bravul politician de peste 2 metri a irosit într-un singur an aproape jumătate din capitalul său politic pe care l-a acumulat fiind la comunişti. Iată că, de cum a plecat de la PCRM, din momentul în care s-a desprins de poala mundirului lui Voronin, Lupu nu se mai ţine copăcel, colosul politic s-a dovedit a avea picioare de lut.

Aşa cum am spus, nici nu merită să ne pierdem prea mult timp cu acest sondaj, care are drept scop să încurajeze, în primul rând, electoratul partidelor de guvernământ, cu excepţia AMN. Dar iată că reacţiile pe care le-a produs această făcătură sociologică în sânul clasei politice sunt de-a dreptul comice, dacă nu chiar ridicole.

AMN numără alegătorii

Chiar înaintea apariţiei sondajului lansat de „CBS-AXA”, cei de la Alianţa Moldova Noastră, cunoscând probabil din timp rezultatele contrafăcute ale lui, au încercat să pareze anticipat. După cum a anunţat prim-vicepreşedintele AMN, Victor Osipov, această formaţiune a solicitat tuturor agitatorilor să-i electorali să facă un calcul al potenţialilor alegători. Osipov susţine că rezultatele acestui calcul, efectuat de agitatorii AMN, ar arăta că aproximativ 110 mii de votanţi ar fi dispuşi să voteze pentru partidul lui Urechean, ceea ce ar constitui 7 procente din sufragii. Bineînţeles că această contabilizare a potenţialilor alegători este şi ea un truc electoral menit să atenueze cumva efectele scăderii popularităţii acestui partid. Nu vreau să susţin că procentajul la care poate spera AMN ar fi de 2 la sută, aşa cum pretinde prăvălia sociologică a lui Jigău, dar este foarte posibil ca partidul lui Urechean să nu treacă pragul electoral. Urechean a înţeles prea târziu că el este un politician mult prea compromis ca să mai poată aduce AMN-ul în Parlament. Astfel, scoaterea lui Victor Osipov în faţă, care nu este doar mai tânăr decât Urechean, dar şi mult mai instruit, s-ar putea să fie o acţiune tardivă şi nefolositoare, cel puţin, pentru alegerile din 28 noiembrie.

Vorbind despre şansele electorale ale AMN, trebuie să amintim că aceasta a pierdut multe dintre structurile sale de partid din teritoriu. Şi nu este vorba doar despre plecarea grupului lui Untilă, ci, mai ales, despre structurile locale absorbite de PLDM-ul lui Filat. Pe AMN nu mai contează deja nici mulţi dintre fruntaşii locali ai formaţiunii, baronii locali – cum li se mai zice.

În afară de Marian Lupu, sondajul lui Jigău a mai umflat o formaţiune politică irelevantă, pe cea lui Untilă, care s-a dus la MAE după ce l-a părăsit pe Urechean din cauza scandalului provocat de împărţirea peşcheşului de la numirea procurorului general. Jigău i-a dat MAE tocmai 3 procente din intenţiile de vot ale cetăţenilor, ceea ce este mai mult decât exagerat. Victor Osipov de la AMN i-a acuzat deschis pe realizatorii sondajului, spunând că anumite cercuri de interese din România care stau în spatele pretinsului sondaj sunt tot aceea care finanţează partidul lui Untilă. De-i aşa, de nu-i aşa, noi nu cunoaştem, dar s-ar putea ca Osipov să cunoască mai bine de unde îi vin banii lui Untilă ca să se joace de-a politica. Şi Vitalia Pavlicenco, preşedintele Partidului Naţional Liberal, a declarat franc că „Sondajul este falsificat şi cumpărat de unele partide cu bani”. Pavlicenco a mai spus că „PNL este sătul de partide struţo-cămilă, gen MAE, PLDM şi altele. Preşedintele MAE conduce un partid fără mesaj, fără locomotivă, care nu îşi cunoaşte doctrina, obiectivul şi familia politică. MAE este un partid fără viitor care umblă cu idei aiurite”.

Se pare că Vitalia Pavlicenco are dreptate, dacă ţinem cont de faptul că Untilă a venit la MAE nu pentru că ar ţine mult la doctrina politică a acestei formaţiuni (pe care apropae nimeni nici nu o cunoaşte), ci din cauza unor dispute pecuniare avute cu Urechean. Dacă nu le avea, Untilă era până astăzi bine-mersi la AMN. „Lumea râde de cota de 3% a MAE, dacă o punea mai mare, lumea râdea şi mai tare”, a declarat Pavlicenco. Este adevărat că lumea râde, dar Untilă a luat-o în serios. Încurajat de rezultatele sondajului lui Jigău, Veaceslav Untilă a declarat că „partidele extraparlamentare de dreapta trebuie să se retragă din cursa electorală în favoarea MAE”, pentru că formaţiunea lui politică ar avea şanse reale să acceadă în Parlament. Să mori de râs, nu alta, vorba Vitaliei Pavlicenco. Domnul Untilă nu a înţeles că oamenii fondează partide politice care sunt diferite ca doctrină, ca scop pentru că îşi propun să realizeze programe politice diferite şi, în cazul de faţă, nu este tot una cine intră în Parlament. Veaceslav Untilă are impresia că alegerile parlamentare sunt un fel de joc de noroc, cine extrage biletul norocos – intră în Parlament. Cum să nu fii de acord cu doamna Pavlicenco atunci când spune că Untilă conduce un partid „fără mesaj, fără locomotivă, care nu îşi cunoaşte doctrina, obiectivul şi familia politică”.

Rezultatele sondajul „CBS-AXA” au fost trâmbiţate la toate televiziunile, radiourile şi ziarele puterii, în speranţa că acestea vor ademeni din nou electoratul să voteze pentru guvernanţi. S-ar putea însă ca efectele lui să fie însă contrarii. O parte a electoratului, sătulă de promisiunile neîndeplinite ale guvernanţilor, se va mobiliza la alegeri ca să nu permită AIE să revină la putere, alta ca să pună umărul pentru a-i readuce pe comunişti la guvernare. S-ar putea ca acest sondaj să aibă un efect invers chiar şi asupra simpatizanţilor PL, PLDM şi, mai ales, PD. Aceştia se vor culca liniştiţi pe o ureche fiind siguri că victoria deja le aparţine, pentru că, iată, aşa arată sondajul. Exact cum s-a întâmplat la referendumul din 5 septembrie 2010: sondajele arătau că referendumul va fi validat de o participare de 60, ba chiar 70 la sută, când, de fapt, la urnele de vot nu s-au prezentat decât 30 de procente. Interesant pe cine va amăgi de data aceasta prăvălia lui Valentin Jigău?

Sergiu PRAPORŞCIC, FLUX

Anunțuri
  1. Noiembrie 16, 2010 la 10:15 am

    interesant!

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: