Prima pagină > Uncategorized > „Mafia Cărnii” sau combinaţia ucraineano – transnistreano – moldovenească

„Mafia Cărnii” sau combinaţia ucraineano – transnistreano – moldovenească

Redacţia „Flux” a intrat în posesia unor informaţii secrete, care ţin de crimele cu caracter economic din domeniul importurilor de carne în regiunea Transnistriei, de unde îşi ia calea atât pe piaţa Republicii Moldova, cât şi, probabil, a Ucrainei. Cele relatate mai jos sunt doar o mică parte din materialele documentare pe care le posedăm. Cunoaştem nume, sume, scheme, oligarhi şi clientela politică a acestora, pe care nu le vom da integral, deocamdată.

Astăzi vom face doar o scurtă introducere în temă. Ca să provocăm interesul cititorilor noştri, inclusiv al celor din organele de anchetă, din Guvern şi Parlament, asupra corupţiei. Aşadar, citiţi şi vă cruciţi, dragi cititori. Ca de obicei, avem corupţie, dar fără corupţi, avem oligarhi, dar fără clienţii acestora în ierarhiile puterii de stat, avem crime economice, dar ele vizează în permanenţă doar nume din fostele guvernări. Ne interesează, desigur, corupţii din fostele guvernări. Dar pe când şi nume din actuala guvernare? Cine îi protejează pe oligarhii de ieri în coaliţia de azi? Asta vrem să ştim. Sau iar păţim ca în cântecelul din România: „Vin ai noştri, pleacă-ai noştri, / Noi rămânem tot ca proştii, / Ăia-s hoţi, ăştia-s hoţi, / mama lor, la toţi!”

Povestea a început la 28 ianuarie 2009. În acea zi vasul frigorifer „White Mountain”, având la bord aproximativ cinci mii cinci sute tone (greutatea netă) şi aproximativ patru mii opt sute zece tone (greutatea netă) de carne de găină congelată, a sosit în portul Ilicevsk din Ucraina. Marfa avea drept destinatar o companie din Ucraina, „Jonathan”, cu sediul în Dnepropetrovsk. Produsele respective s-au păstrat la depozitul frigorific al portului Ilicevsk. La 28 ianuarie 2009, Staţia de control sanitar şi epidemiologic din regiunea Dnepropetrovsk a eliberat un certificat pentru produsele din carne în conformitate cu normele sanitare ale Ucrainei, permiţând în acest fel importul respectiv în Ucraina. (A se vedea Hotărârea Expertizei sanitar-epidemiologice nr. 05. 03. 02-03/3880 din 29. 02. 2009.)

Dar la 13 februarie 2009 Staţia sanitar-veterinară centrală, responsabilă de transporturile acvatice din Ucraina, a descoperit bacteria salmonela din grupa „B” în mostra care a fost luată pentru a fi supusă expertizei. Mai exact este vorba de produsul cu nr. P-1272. Ca urmare a identificării salmonelei, autorităţile sanitar-veterinare respective au interzis importul acestei partide pentru consumul de către oameni.

Specialiştii ne-au informat că salmonela este un bacil gram-negativ, de formă ovală, care provoacă boala diareică. Bacteriile sunt fiinţe vii microscopice care trec din fecalele oamenilor sau ale animalelor in organismele altor oameni sau ale altor animale. Bacteria salmonela este cauza cea mai frecventă a bolilor provocate de alimentele contaminate. Fermierii, lucrătorii din industria alimentară, inspectorii sanitari, magazinele alimentare, angajaţii şi consumatorii sunt, fiecare în parte, verigi critice în lanţul siguranţei alimentelor. Pentru a reduce salmoneloza, este necesară o abordare completă a siguranţei alimentelor, ce include întregul parcurs – de la fermă la masă. Drept exemplu al efectelor provocate de această bacterie în organismul uman aducem experienţa SUA. Astfel, conform informaţiilor oferite de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) din S. U. A. , salmoneloza provoacă anual în Statele Unite circa 1, 4 milioane de cazuri de îmbolnăviri prin hrana contaminată şi peste 500 de decese. Se ştie, de pildă, că infecţiile cu salmonela pot ameninţa viaţa bolnavilor, mai ales în cazul copiilor mici, al femeilor însărcinate şi al bebeluşilor nenăscuţi, precum şi în cazul adulţilor de vârste mai mari, expuşi unui risc mai mare de toxiinfecţie alimentară dacă au sistemul imunitar slăbit (cum sunt bolnavii de HIV/SIDA, cancer, diabet, boli de rinichi şi cei care au suferit un transplant).

La 2 martie 2009, compania „Jonathan”, care era destinatarul mărfii respective, având dificultăţi de ordin financiar, renunţă la această marfă şi o transmite proprietarului firmei off-shore din Cipru, cu sediul în Nicosia, MIYOSHI PRECISION LIMITED. În aceeaşi zi, compania cipriotă respectivă vinde marfa dată unei alte firme off-shore, şi anume SLINFORD INVESTMENT LIMITED, Timokreontos, 12 Limasol, Cipru. Ultima perfectează împuternicirile pentru primirea mărfii pe numele SRL “MEASOPRODCOMBINAT” din Transnistria.

La 27 martie 2009, adjunctul şefului Vămii de Sud din Odesa a informat printr-o scrisoare oficială Serviciul vamal al Republicii Moldova despre situaţia respectivă. În plus, serviciul vamal al Ucrainei a cerut să fie confirmată existenţa şi corespunderea agentului economic în cauză din Transnistria în calitate de destinatar al mărfii. Această solicitare a fost dictată de temerile autorităţilor ucrainene de penetrare a cărnii de contrabandă pe piaţa ei internă. Cu toate acestea, între 21 şi 30 martie 2009 circa 4 300 tone de carne infectată au fost furnizate firmei transnistrene respective, partea care mai rămăsese fiind păstrată la depozitul frigorifer din Ilicevsk.

La 1 aprilie 2009, Serviciul Vamal al Republicii Moldova a răspuns la demersul adjunctului şefului Vămii de Sud a Ucrainei. Vama moldovenească informa colegii ucraineni prin acel document că, în conformitate cu protocolul semnat între serviciile veterinare moldoveneşti şi ucrainene din 18 aprilie 2008, livrarea cărnii, care traversează în regim de tranzit teritoriul Ucrainei, având ca destinaţie Republica Moldova, urmează să fie autorizată în cazul existenţei avizelor serviciilor veterinare ale Moldovei. Vama moldovenească mai comunica şi faptul că firma “Measoprodcombinat” din Transnistria nu este un operator înregistrat oficial şi, prin urmare, nu dispune de dreptul să primească avizul necesar, nici să se ocupe de perfectarea formalităţilor vamale la Serviciul Vamal al Moldovei.

Cu toate acestea, organele de ocrotire a sănătăţii ale Ucrainei au permis transportarea acestor produse din carne pentru destinatarul transnistrean. Permisiunea în cauză s-a bazat pe autorizarea aşa-numitului serviciu vamal din Transnistria, care a aprobat importul acelei cantităţi de carne congelată pe numele beneficiarului “MEASOPRODCOMBINAT”. Aşadar, în definitiv, am văzut cum, contrar acordurilor oficiale moldo-ucrainene, partea ucraineană eliberează autorizaţii bazându-se nu pe avizele Serviciului Vamal al R. Moldova, ci al unei structuri nerecunoscute de la Tiraspol. În felul acesta, pe piaţa internă a ţării noastre pătrund cantităţi uriaşe de carne periculoasă pentru sănătatea şi pentru viaţa consumatorilor. Schema respectivă aduce supraprofituri astronomice celor care se dedau unor crime economice deosebit de grave.

În acest sens, am dori să aflăm răspuns la câteva întrebări:

1. Care sunt procedurile legale de autorizare a unor astfel de importuri şi în ce măsură acestea sunt respectate de către autorităţile competente atât ale Moldovei, cât şi ale Ucrainei?

2. Ce cantităţi de carne de contrabandă, eventual infectată cu bacteria salmonela sau fiind contraindicate consumatorilor pentru alte raţiuni sanitare, pătrund prin filiera ucraineano-transnistreano-moldovenească pe piaţa internă a Moldovei?

3. Cum se obţin avizele pentru astfel de importuri la Chişinău, cât de transparente şi legale sunt procedurile şi cine sunt beneficiarii?

4. Cât de legitimă este activitatea de autorizare de către partea ucraineană a produselor din carne la solicitarea autoproclamatelor autorităţi de la Tiraspol şi ce întreprinde guvernarea de la Chişinău pentru a pune capăt acestei practici criminale?

5. Cine va răspunde în faţa legii pentru importul de carne deteriorată pe teritoriul Moldovei?

6. Cine sunt proprietarii reali, adică cine stă în spatele companiilor “JONATHAN”, “MYOSHI PRECISION LIMITED”, “SLINFORD INVESTMENT LIMITED” şi “MEASOPRODCOMBIMNAT”?

Considerăm că Procuratura Generală, Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciul Vamal, ca şi Guvernul în ansamblu ar trebui să investigheze profund situaţia creată în domeniul importului produselor din carne, să elimine corupţia şi contrabanda şi să identifice persoanele şi companiile care comit astfel de crime cu caracter economic.

Vasile Grădinaru, pentru FLUX

Anunțuri
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: